Magazin

Impactul stresului la locul de munca si cum il diminuam

 

Printre cele mai mari provocari in domeniul securitatii si sanatatii in munca, se numara stresul la locul de munca si riscurile psihosociale, care au un impact semnificativ atat asupra sanatatii oamenilor, cat si a organizatiilor si economiilor nationale. Aproximativ jumatate din lucratorii europeni considera ca stresul este un factor uzual la locul de munca si ca reprezinta cauza a aproape jumatate din totalul zilelor de lucru pierdute.

Ca si alte aspecte care afecteaza sanatatea psihica, stresul este deseori inteles gresit sau stigmatizat. Cu toate acestea, atunci cand sunt privite la nivel organizational si nu ca problema individuala, riscurile psihosociale si stresul la locul de munca pot fi gestionate in aceeasi masura ca orice alt risc pentru sanatatea si securitatea in munca.

Ce este stresul la locul de munca?

Oamenii se confrunta cu stresul la locul de munca atunci cand percep ca exista un dezechilibru intre solicitarile facute asupra acestora prin munca ce o depun si resursele fizice si psihice pe care le au la dispozitie pentru a face fata acestor solicitari. Asemenea resurse pot fi foarte simple, cum ar fi, de exemplu, sa ai suficient timp pentru a face toate lucrarile necesare sau sa ai capacitati emotionale si cognitive necesare pentru unele sarcini.

Un mediu psihosocial favorabil sporeste performantele si dezvoltarea personala, precum si bunastarea psihica si fizica a lucratorilor. Lucratorii sunt confruntati cu stresul cand solicitarile de la locul de munca sunt prea mari, depasindu-le capacitatea de adaptare.

Pe langa problemele de sanatate psihica, lucratorii care se confrunta cu un stres prelungit pot dezvolta ulterior probleme grave de sanatate fizica, de exemplu afectiuni cardiovasculare sau musculo-scheletice. La nivelul organizatiei, printre efectele negative se numara performanta economica generala slaba, cresterea absenteismului, prezenteismul (prezenta lucratorilor la locul de munca cand sunt bolnavi sau cand nu isi pot indeplini in mod eficient sarcinile de serviciu) si cresterea cazurilor de vatamari si a accidentelor.

Absentele tind sa fie mai lungi decat cele care au la baza alte cauze, stresul la locul de munca putand sa contribuie si la cresterea ratei de pensionare anticipata. Estimarile costurilor suportate de intreprinderi si de societate din cauza stresului la locul de munca sunt considerabile, ridicandu-se la miliarde de euro la nivel european.

Cum iti poate afecta afacerea stresul angajatilor?

Stresul va poate afecta compania prin efectele a mai multi factori. In primul rand, efectele stresului asupra angajatilor se reflecta implicit si asupra performantelor de lucru, sanatatii fizice si mintale, relatiilor si a starii de confort. La nivel de companie, efectele stresului se pot manifesta prin absenteism si zile calendaristice pierdute, moral scazut si performanta redusa de lucru.

Factorii de la locul de munca care pot creea un risc de stres si alte probleme de sanatate sunt binecunoscuti si acestia pot fi rezumati astfel: solicitari excesive, expunerea la pericole fizice, lipsa controlului personal, relatii improprii, inclusiv hartuire sau violenta, neintelegerea rolurilor si responsabilitatilor, violenta verbala sau fizica sau amenintarea cu violenta, lipsa controlului personal asupra sarcinii de munca.

Acesti factori pot actiona individual, dar si cumulat. De exemplu, este recunoscut faptul ca o persoana este predispusa la stres si are un control redus atunci cand este supusa unor solicitari intense si repetate.

Citeste si...  Trucuri privind alegerea cuverturii de pat perfecte

Cum iti dai seama ca angajatii tai sunt stresati?

In primul rand, este posibil sa observati modificari in modul de a gandi, a simti sau a se comporta la locul de munca. Este important sa recunoasteti din timp aceste semne la angajatii dvs., deoarece pot duce la probleme de sanatate fizica si mintala mai grave. De exemplu, ingrijorarea privind problemele de la locul de munca poate face ca un angajat sa aiba tulburari de somn. In cazul in care acestea se intind pe o perioada lunga de timp, pot face ca o persoana respectiva sa fie epuizata si sa se imbolnaveasca.

Reactiile la stres ale angajatilor pot fi emotionale, cognitive si comportamentele si se pot manifesta prin probleme de sanatate mintala si fizica.

Reactiile emotionale pe care le puteti observa ar putea fi: iritabilitate, anxietate, indispozitie, extenuare, violenta, agresivitate. Daca un angajat este stresat, ati putea observa ca acestuia ii este mai dificil sa se concentreze, sa tina minte, sa invete lucruri noi, sa ia decizii, da semne de gandire negativa si defetista.

Stresul poate schimba modul in care oamenii se comporta. Unele efecte pot parea banale, altele pot fi destul de grave. Ati putea observa la cineva adoptarea de obiceiuri nervoase, cum ar fi: roaderea unghiilor, dezvoltarea unor strategii de adaptare nesanatoase, cum sunt consumul de alcool, tutun sau alte droguri, faptul ca devine mai retras, absent si neglijent, nu respecta termenele stabilite.

Expunerea prelungita la factorii de stres poate duce la probleme de sanatate fizica si mintala. Aceasta poate slabi sistemul imunitar al organismul, crescand astfel sensibilitatea si riscul la diverse boli si afectiuni. Manifestarile cele mai frecvente sunt absenteismul pe perioade mai lungi si/sau mai frecvente si prezenta la munca chiar si atunci cand nu se simt bine.

Ce spune legislatia din Romania?

In Romania, cadrul legal privind sanatatea si securitatea in munca este foarte clar stabilit si reprezentat printr-o multitudine de acte normative, incepand cu legea de baza ce reglementeaza relatiile de munca prin contractul de munca. Astfel, angajatorul este cel care raspunde de organizarea activitatii de asigurare a sanatatii si securitatii in munca, si este obligat sa intocmeasca un raport de evaluare a riscurilor in cadrul organizatiei sale, precum si sa asigure instruirea periodica a angajatilor privind sanatatea si securitatea in munca.

De regula, marile companii, cu un numar mare de angajati, au un departament separat, cu specialisti in domeniu. Din contra, companiile mici, de regula, externalizeaza acest serviciu catre firme specializate, abilitate de catre Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice sa presteze activitati in domeniul sanatatii si securitatii in munca, cum este si EURAMIS CONSULTING.

Cu o experienta de peste 20 de ani in protectia muncii, EURAMIS CONSULTING ofera servicii externe atestate de securitate si sanatate in munca, cu acoperire nationala, bazandu-se pe cea mai buna strategie: preventia. Evaluarea riscurilor psiho-sociale la locul de munca se face prin metode adecvate si personalizat in acord cu nevoiele specifice fiecarei companii in parte.

EURAMIS CONSULTING este partener national al Agentiei Europene pentru Securitate si Sanatate in Munca. Consultantii si partenerii Euramis ofera servicii de calitate in domeniul SSM si SU, garantate de sistemul de calitate ISO 9001, implementat inca din anul 2007.

Previous ArticleNext Article
Cand pasiunea devine meserie, poti spune ca esti implinit din punct de vedere profesional. Pasiunea mea pentru lumea virtuala se traduce in creare si dezvoltare de site-uri si portaluri, atat externe, cat si pentru portofoliul intern.

Lasă un răspuns

x
Da-mi un "Like":