Muzica este un business ca oricare altul, mult mai creativ ce-i drept, dar rămâne o afacere serioasă. Activităţile de marketing şi promovare contează la fel de mult ca şi pentru alte domenii. În mod evident, piaţa muzicală este tot mai competitivă, iar în spatele succesului artistului preferat, pe lângă muncă şi talent, stă şi o echipă bine pregătită de specialişti în diferite zone ale comunicării. Din acest motiv, multe produse muzicale au devenit adevărate branduri, hit-uri sau figuri emblematice ale scenei.
Christopher Knab şi Bartley Day, autorii unei cărţi dedicate business-ului în muzică (Music is Your Business: The Musician’s Four Front Strategy for Success) afirmă că în acest domeniu trebuie să se acţioneze pe patru fronturi distincte. Primul se ocupă cu dezvoltarea artistului şi a produselor muzicale (Artist and Product Development). Astfel, se urmăreşte evoluţia pe plan profesional prin asigurarea consilierei de carieră, paralel cu stabilirea planului de marketing potrivit. Tot acest efort ajunge să fie văzut de către public datorită promovării, publicităţii (publicity) şi evenimentelor (performance).
Pentru început este important ca noua melodie să fie difuzată des la posturile de radio şi televiziune, iar pe internet să adune un număr cât mai mare de vizualizări. Aici intervin casele de discuri care asigură structurile necesare înregistrării, fabricării, distribuţiei şi promovării compoziţiilor. Dar succesul nu este asigurat doar de un play constant. Cântecul trebuie să aibă expunere în media, să se vorbească despre noul hit, să creeze acel buzz. În fine, relaţia cu fanii este consolidată prin organizarea diferitelor spectacole sau concerte. În contextul actual, a luat amploare fenomenul reprezentaţiilor online, care desigur nu oferă aceeaşi experienţă live, dar este o soluţie temporară. Partea mai bună, în schimb, este că putem participa la concertele organizate de artiştii preferaţi, indiferent unde ne aflăm.
Chiar dacă la prima vedere par a fi structuri independente, cele patru direcţii au mai multe puncte comune. De reţinut este faptul că departamentele sunt corelate şi depind unul de celălalt. Partea financiară este o cheie importantă, mai ales astăzi când o promovare eficientă primează uneori în faţa altor elemente. O bună comunicare între aceste niveluri asigură starului o imagine unitară şi reprezentativă stilului abordat, pozitivă şi reală, care să nu permită apariţia contradicţiilor.
Reuşita este dictată şi de şansă. Identificarea oportunităţilor contează în egală măsură ca stabilirea obiectivelor şi alegerea tacticilor de marketing. Apariţia şi dezvoltarea noilor tehnologii îşi spun astfel cuvântul. Producătorii au conştientizat deja că digitalul câştigă tot mai mult teren în faţa vânzărilor fizice, în timp ce un simplu afiş nu mai este suficient pentru a promova un concert, acum când toate noutăţile apar instantaneu pe internet.