Tech

STUDIU: Ce impact a avut perioada pandemiei asupra firmelor româneşti?

            În ultima perioadă s-a vorbit mult despre impactul pandemiei şi a perioadei de izolare asupra mediului de afaceri. Tocmai de aceea, o echipă din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Camera de Comerț și Industrie Iași, alături de agenţia BDO România au demarat un studiu pentru a vedea cum au fost afectate firmele româneşti din acest punct de vedere, în ultimul an.

 

 

            Cercetarea a fost derulată în cursul lunii martie 2021 şi a avut ca scop observarea evoluţiei companiilor pe durata primului an al actualei pandemii (perioada februarie 2020 – februarie 2021). De asemenea, se doreşte aflarea perspectivei firmelor pentru anul calendaristic în curs. Datele au fost colectate din mediul online prin chestionare și prin interviuri de la reprezentanţii companiilor participante (proprietari, directori, administratori sau manageri) şi au fost realizate un număr de 81 interviuri și 276 de chestionare, din 29 de județe ale țării și municipiul București, activând în 18 domenii economice.

 

Am participat la realizarea acestei cercetări, în ideea de a ne îmbogăți perspectiva despre ce a fost, dar mai ales despre care este starea de spirit în rândul a ceea ce considerăm o parte importantă a ecosistemului de afaceri din România. Din poziția de consultanți ne preocupă să avem o imagine cât mai fidelă, bazată pe date, a evoluției mediului de afaceri. Doar așa putem veni în întâmpinarea clienților noștri cu soluții concrete și eficiente”, a declarat Dan Schipor, Partener BDO și Consultant în Management.

 

Iată doar câteva concluzii ale cercetării, care poate fi consultată integral pe site-urile realizatorilor studiului. Criza a fost prezentă, dar nu pentru toate firmele, deoarece aproape 1 din 3 companii participante la studiu au înregistrat o creștere a cifrei de afaceri în februarie 2021, comparativ cu februarie 2020. Totodată, pe întreg anul 2020, jumătate dintre firme au înregistrat creșteri ale cifrei de afaceri față de anul anterior. Majoritatea companiilor au înregistrat creșteri de personal. 68% dintre companiile respondente au precizat faptul că nu au trimis nici un angajat în șomaj tehnic în această perioadă, 11% au trimis cel mult 24% dintre angajați în șomaj tehnic.

 

Cât despre telemuncă, în prezent, 40% dintre companiile participante la acest studiu lucrează cu toți angajații la sediu, 39% au decis să lucreze mixt, atât la sediile companiei cât și online, 9% au mutat complet activitatea în mediul online. După ce trece această perioadă, 50% dintre companii afirmă că nici un angajat nu își dorește să se introducă program combinat de lucru birou-online, în vreme ce 21% dintre companii afirmă că peste 75% dintre angajații lor ar dori un astfel de program.

 

Însă digitalizarea rămâne o prioritate. Cele mai frecvente măsuri în acest sens au fost: digitalizarea relației cu partenerii, cu instituțiile publice, soluțiile de lucru online între angajați, sistemele pentru comenzi, plăți online, etc. Ca o concluzie, în 2021 majoritatea companiilor doresc schimbări la nivelul modelului de afaceri. Aproximativ 2/3 dintre companii intenționează  să realizeze modificări la acest nivel. Pe primul loc sunt schimbările în cadrul departamentelor de HR, apoi cele de dezvoltare a afacerii online, diversificarea produselor / serviciilor și realizarea de noi investiții.

 

 

 

0
Previous ArticleNext Article

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

x
Da-mi un "Like":