Creativitatea este un ingredient de bază pentru orice profesie, deşi despre acest concept se vorbeşte de cele mai multe ori în domenii ca marketing, comunicare, relaţii publice, publicitate şi desigur, activităţile pur artistice. În anumite meserii, spre exemplu din sfera ştiinţelor exacte, matematică, medicină, inginerie, financiar, nu se pune accent aşa de mare pe astfel de competenţe, ci mai degrabă pe o gândire analitică. Dar abilitatea de a genera idei bune este binevenită oricând.
Creativitatea nu trebuie să lipsească din arsenalul unui marketer, de exemplu. Persoanele creative inovează şi descoperă în permanenţă. Specialiştii din aria socio-umanistă cred că „pentru a fi un om de succes, trebuie să creezi”, să ai mereu ceva nou de oferit. Un alt avantaj al dezvoltării capacităţii de ideaţie este creşterea nivelului de adaptabilitate în diverse situaţii. Ca să revenim puţin la mărci, spunem că un brand se deosebeşte de un produs oarecare. Unul dintre argumente este că reuşeşte să rămână în mintea publicului drept ceva memorabil. Putem spune că acest lucru nu se datorează în totalitate strategiei, ci mai degrabă combinării acesteia cu măcar un strop de creativitate.
Mulţi spun că ne naştem cu această abilitate, dar sunt alte voci care susţin că putem să ne exersăm creativitatea pentru a o dezvolta. Deseori, în şcoală sunt promovate inteligenţa şi învăţarea prin memorare, în detrimentul acţiunilor spontane. Totuşi, o persoană poate avea atât o cultură generală bogată, cât şi idei foarte bune. De altfel, aceeaşi experţi în comunicare descriu o persoană creativă drept curioasă, mereu în căutare de răspunsuri şi capabilă să facă asocieri la care mulţi nu s-au gândit înainte. Dacă pentru unii a fi creativ este un bonus, pentru un lider este o necesitate. Poziţiile de conducere presupun sarcini diverse şi complexe, iar pentru a le soluţiona într-un mod eficient, sunt necesare, pe lângă cunoştinţe specifice sau experienţă, şi o minte deschisă, creativă.
Dar mediul în care trăim sau muncim nu este întotdeauna propice unei manifestări creative. Majoritatea acţiunilor pe care le facem tind să fie mai mult plate, banale, decât originale. De asemenea, atunci când ne izbim de vreo problemă, o abordăm prima dată din perspectivă realistă, în locul unei tactici mai puţin „încordate”. Creativitatea poate fi asociată cu un curaj, luând în considerate faptul că „pentru a te manifesta într-un mod creativ, uneori trebuie să sfidezi regulile”, aşa cum spun publicitarii. Evident, este mai uşor de zis decât de făcut. Din păcate, de cele mai multe ori găsim că este mai comod să ne adaptăm mulţimii şi să închidem ideile prea diferite într-un sertar, pentru mai târziu poate. Nota bene: brandul personal are nevoie de vocea noastră pentru a evolua, altfel riscăm să fie modelat în alt mod faţă de cum vrem să îl comunicăm publicului.