Internetul, care se bucură de o popularitate tot mai mare, prezintă o serie de avantaje, dar are şi anumite puncte slabe. După cum bine ştim, internetul abundă de informaţii la care avem acces imediat, utilizatorii se pot implica în evoluţia imaginii unui produs (involvement) şi îl pot transforma într-un fenomen viral, datorită posibilităţii trimiterii mesajelor şi primirii feedback-ului în timp real.
Chiar şi în ziua de astăzi, nu este suficient ca activitatea de promovare să se desfăşoare doar pe internet, când un procent mare dintre posibilii cumpărători încă preferă mediile tradiţionale, precum televiziunea. Astfel, trebuie avută mereu în vedere combinarea publicităţii online cu alte tipuri de promovare. În mediul virtual, răspândirea informaţiei este greu de controlat. Astfel, viralitatea poate fi privită şi ca un posibil punct slab. Pe cât de repede se propagă părerile clienţilor mulţumiţi, pe atât de repede se pot răspândi aspectele negative.
Cu toate acestea, internetul are un mare impact asupra modului în care se desfăşoară activităţile de marketing. De asemenea, se observă o serie de schimbări şi la nivelul celor „patru P”. Acest mediu, care îmbină informarea cu divertismentul, este tot mai des utilizat ca mijloc de promovare. Mixul promoţional din online poate fi privit ca o extensie a celui din offline, dar prezintă unele diferenţe semnificative: promovarea online poate fi urmărită, măsurată şi orientată către public, într-un mod mult mai complex decât cea din mediul offline. Având în vedere numărul impresionant de oameni care accesează zilnic internetul, timpul petrecut în virtual şi relaţiile care se stabilesc aici, au făcut din acest mediu unul foarte atractiv pentru marketeri.
Internetul a creat o adevărată evoluţie în acest domeniu, iar specialiştii vorbesc despre apariţia unei noi serii de „P-uri”:
- Personalizarea: Un bun exemplu sunt magazinele online care folosesc această opţiune pentru a le recomanda clienţilor anumite produse, pe baza achiziţiilor anterioare.
- Participarea: Datorită dezvoltării noilor media, informaţia nu mai vine doar „pe cale oficială”, ca să spunem aşa, dar şi din partea producătorilor. Părerile clienţilor au devenit tot mai importante şi decisive pentru soarta brandului respectiv.
- „Peer-to-peer communities”: Comunităţile online pot fi derivate din participarea consumatorilor, doar că aici vorbim despre grupuri bine definite şi închegate, precum cei care utilizează reţele de socializare.
- „Predictive modelling”: Fiecare acţiune din mediul virtual poate fi cuantificată şi adunată într-o bază de date, cu scopul folosirii acesteia în rezolvarea anumitor probleme de marketing.
Toate acestea au ca scop creşterea vizibilităţii în mediul online. Există mai multe moduri prin care se poate defini sau măsura activitatea / prezenţa brandurilor pe internet. Mai mulţi vizitatori pe pagina personală este un start bun, alături de numărul abonaţilor la newsletter. În plus, datorită naturii sale, un site web poate funcţiona ca o platformă care îl trimite pe utilizator la alte conturi (Facebook, Twitter, YouTube, etc.). Aici apar interacţiuni şi conversaţii între utilizatori şi alături de o bună optimizare pentru motoarele de căutare, se depăşeşte anonimatul, iar numărul clienţilor poate creşte considerabil.