Internetul şi reţelele sociale, You Tube în particular, sunt pline de producţii video atât profesionale, cât şi realizate de către amatori. Dar nu calitatea (rezoluţia) filmului face întotdeauna diferenţa, ci mai degrabă conţinutul şi modul în care acesta este realizat şi încărcat cu semnificaţii. „Content is King.”: cunoaştem deja această expresie şi totuşi, ce determină o astfel de producţie să aibă un succes tradus în milioane de vizualizări. Care sunt elementele care stau la baza unei popularităţi aşa de mari ?
Mai mulţi specialişti din domeniul comunicării şi al marketingului susţin că „videoclipurile virale sunt un nou element care defineşte cultura (pop)ulară.” Şi aici contextul în care utilizăm anumite elemente este important, deoarece „viralul”, aşa cum este numit în limbaj de specialitate, se exprimă prin existenţa unor caracteristici adaptate noii generaţii de spectatori sau consumatori. Publicul ţintă care utilizează în general noile media, respectiv tinerii, caută aspecte familiare şi noutăţi prin intermediul acestui mediu.
Ca să luăm un exemplu, compoziţia sau acel „layout” al paginii de You Tube, este foarte asemănătoare cu structura unei televiziuni. Datorită design-ului, utilizatorii pot naviga de la un videoclip la celălalt, pot vizualiza uşor cel mai recent şi interesant conţinut. Dacă ar fi să facem o comparaţie, putem spune că acest site este o „nouă televiziune”. Aşadar, se pune accent şi pe înglobarea vechilor medii, alături de interactivitatea sporită.
Diferite studii au vrut să scoată în evidenţă importanţa creativităţii pentru ca un conţinut să devină viral. Când vine vorba de cantitate, la fel ca în acest caz, calitatea trebuie să fie un criteriu important în departajare. De asemenea, modul în care este prezentat conţinutul influenţează direct popularitatea pe care o poate atinge produsul promovat. În plus, prin intermediul procesului creativ, creatorii de conţinut oferă noi perspective asupra realităţii. De pildă, vloggeri şi influenceri le prezintă urmăritorilor propria lor opinie, ceva la care publicul poate nu s-a gândit până atunci, tocmai de aceea originalitatea este extrem de importantă.
În fine, materialele video sunt preferate adesea în locul textelor sau chiar a imaginilor. Ca şi prezentare, este indicat ca titlul clipului să fie scurt, dar să surprindă esenţa conţinutului. Montajul trebuie realizat în aşa fel încât să nu dureze foarte mult, dar să urmărească anumite momente specifice firului narativ. Sunt des folosite şi umorul, ironia sau situaţiile neprevăzute care surprind privitorul.