Drumul către o carieră de succes poate fi asemănător cu o călătorie în „Ţara Minunilor”. Această analogie o realizează şi autorii cărţii Managing Brand You: 7 Steps to Creating Your Most Successful Self, pentru a arăta cât de greu poate fi să-ţi găseşti „calea în viaţă”. Pasajul care surprinde întâlnirea micuţei Alice cu motanul Cheshire este reprezentativ în acest sens şi surprinde foarte bine morala: „If you don’t know where you’re going, it doesn’t matter which way you go.” Tocmai pentru a evita această dilemă, este important să acţionăm de la început ca un strateg şi să ne stabilim foarte bine obiectivele dacă vrem să ocupăm un anumit post sau să avem un renume.
„Profesioniştii adevăraţi trebuie să-şi promoveze brandul personal pentru a putea fi observaţi într-o lume a competiţiei.” Siguranţa locului de muncă este un aspect important pentru toţi. Pierderea acestuia poate da multe bătăi de cap, dar o persoană cu o reţea socială / profesională extinsă, cu o imagine şi o reputaţie pozitivă, se poate redresa mult mai repede şi mai bine decât cineva care nu a lucrat la consolidarea brandului personal. Acesta este doar un avantaj al abordării şi transformării noastre într-un brand.
Fixarea unui obiectiv, găsirea unei strategii, aplicarea tehnicilor de marketing, cu scopul întăririi brandului personal, sunt doar câteva elemente pe care ar trebuie să le avem în vedere, dacă dorim să ne schimbăm viitorul profesional şi nu numai. Dar niciuna dintre aceste tactici nu poate funcţiona pe deplin dacă nu depunem efortul necesar. Gândirea pozitivă şi motivaţia pot face adevărate minuni pentru cariera noastră.
Totul începe cu o întrebare aparent simplă: „Cine sunt eu ?” Această interogaţie ne ajută să ne cunoaştem mai bine, ca mai apoi să ne construim o identitate pe care urmează să o prezentăm celorlalţi. Asta ne ajută la întărirea brandului personal. Explicaţia este că tindem să cumpărăm un produs, să votăm o persoană sau să facem afaceri cu cineva cunoscut, familiar, în locul unui anonim.
Un exemplu la îndemână este aria divertismentului, mai exact vedetele care ne atrag ca un magnet. Fie că ne plac sau nu, diferitele celebrităţi stârnesc reacţii din partea publicului şi reuşesc să declanşeze acel „buzz”, acea rumoare în jurul lor. O altă idee interesantă este că uneori ajunge să fii faimos doar pe strada ta sau în domeniul tău, fapt care te ajută să creşti şi, în cele din urmă, să te „învârţi” în jurul altor persoane cunoscute. Trebuie să evităm însă „capcana celebrităţii”. Este bine să fim cunoscuţi, dar pentru anumite motive care să ne aducă un aport pozitiv la imaginea pe care o clădim.
Expresia „cine se aseamănă se adună” este mai mult decât potrivită atunci când vine vorba de o mai bună autocunoaştere. Fiecare este unic şi a ajuns să aibă un anume job având diferite parcursuri profesionale. Totuşi, aceste persoane au în comun interese, valori şi talente asemănătoare, iar atunci când lucrează în echipă, pot crea lucruri uimitoare. Consilierii în carieră cred că o metodă interesantă prin care să ajungi în mediul de lucru dorit este să încerci să vezi ce fac cei care se aseamănă cu tine din aceste puncte de vedere. Dar o regulă simplă care vine din direcţia comunicării spune că singura cale prin care îi putem cunoaşte pe ceilalţi este să ne cunoaştem mai întâi pe noi înşine. De aici pornesc următoarele întrebări şi soluţii în construirea unei cariere de succes.