Majoritatea elevilor îşi fac deja planuri de vacanţă, însă o parte importantă au de trecut examenul maturităţii şi admiterea la facultate. Deşi până acum materia trebuia deja parcursă şi asimilată, după încheierea cursurilor, mulţi se concentrează pe fixarea diferitelor noţiuni. Desigur că până şi cei mai bine pregătiţi candidaţi au emoţii, iar câte vreme acestea sunt constructive, lucrurile stau bine. Totuşi, înainte de a te pune cu „burta pe carte”, este important să înveţi mai întâi… cum să înveţi!
Chiar dacă poate suna un pic ciudat, asta ne ajută să înţelegem logic ceea ce ni se predă, indiferent de materie şi să reţinem cât mai multă informaţie. Auzim de multe ori în şcoală expresia „a toci” şi asta este prima greşeală. A învăţa cu adevărat nu înseamnă însă a toci, a şti totul pe de rost. Bine este să citim mai întâi şi să înţelegem, apoi să recitim până ne obişnuim cu textul. Pe parcurs, adică în timpul semestrului, putem spune că materia nu mai ni se pare străină, o cunoaştem, este familiară. Evident că sunt teste unde trebuie să ştim date exacte, să reproducem informaţia, iar aici depinde fiecare ce stil de învăţare preferă.
Stilul de învăţare vizual se bazează mult pe imagine, adică elevul reţine mult mai bine dacă citeşte singur lucrarea sau vizualizează anumite grafice, desene, etc. Alţii preferă poveştile sau înţeleg când cineva – profesorul, meditatorul sau chiar şi un alt coleg – explică materia. Dacă te regăseşti în această descriere, atunci stilul de învăţare auditiv este potrivit pentru tine. Şi dacă tot ne-am referit la poveşti, iată o întâmplare interesantă din şcoală, despre cum un coleg a descoperit că stilul său de învăţare este practic. În timp ce îşi făcea bileţele cu materia, crezând că este mult prea greu să înveţe, a descoperit că în felul acesta a reţinut mai multe informaţii. În cele din urmă nu a mai copiat, a susţinut corect testul şi a luat chiar o notă bună.
Unele persoane pot reţine noţiunile de la cursuri doar dacă le şi trec pe hârtie. De aceea este bine să luăm notiţe (nu să facem copiuţe) şi să rescriem dacă este nevoie informaţiile predate pe fişe. Bineînţeles că în funcţie de profilul de studiu sau materie, putem combina stilurile de învăţare pentru a fi cât mai eficienţi şi a asimila cât mai multe noţiuni.