Accelerarea digitalizării declanșată de contextul pandemiei a determinat companiile să facă saltul tehnologic către următoarea etapă – automatizarea proceselor de business. Automatizarea aduce numeroase avantaje pentru companii, precum eficiența crescută prin eliminarea posibilelor erori umane și analiza datelor, standardizarea proceselor, reducerea costurilor și, în cele din urmă, profitabilitate. Așadar, tehnologia oferă un extra suport angajaților și companiilor spre creștere.
În același timp, noile procese digitale aduc o modificare pe piața muncii, iar rezistența la schimbare a angajaților sau teama de a-și pierde relevanța cântăresc greu în decizia managerilor. Un studiu desfășurat în martie 2021 de către Zapier.com (la care au participat 2000 de specialiști în diverse industrii, din companii americane mici și mijlocii) arată că 9 din 10 respondenți consideră că automatizarea proceselor repetitive a îmbunătățit experiența de lucru în interiorul companiei, iar 2 din 3 respondenți au observat o creștere a productivității. De asemenea, 88% dintre companiile participante au declarat că automatizarea le permite să fie mai competitive în raport cu companiile mai mari, fără ca asta să pună presiune suplimentară pe angajați.
În acest sens, 65% dintre participanți au declarat că, datorită automatizării taskurilor repetitive, sunt mai puțin stresați la locul de muncă. Nu în ultimul rând, concluziile studiului au dezvăluit și că mai mult de jumătate dintre angajați consideră că automatizarea le permite să se concentreze pe taskuri și proiecte creative și să reducă semnificativ timpul alocat celor administrative. Dezvoltarea tehnologiei înseamnă și locuri noi de muncă și apariția unor joburi care nu existau până acum câțiva ani. În plus, noile poziții sunt mai bine plătite datorită nișării specifice.
Mihai Bocai, CEO ProductLead, o platformă inovatoare de marketing, explică: „Provocarea cea mai importantă a companiilor este modul în care aleg să implementeze tehnologiile digitale pentru a susține performanțele oamenilor și ale businessului în general… Trebuie să ducem discuția către mixul corect dintre automatizare și specializarea angajaților.”
La nivel global, IT-ul ocupă locul fruntaș în ceea ce privește adoptarea unor procese automate de business, iar HR-ul se situează la polul opus, cu o nevoie foarte mare. Experţii sunt de părere că serviciile financiare au mare nevoie de o dezvoltare în această privință datorită volumul mare de date analizate și de proceduri implicate. În România, anul 2020 a venit cu o creștere a gradului de automatizare a proceselor, pe fondul lucrului de la distanță. O dezvoltare notabilă a avut loc și la nivelul băncilor, care au investit masiv în proiecte de digitalizare și, drept urmare, România se află în top 10 țări la nivel mondial din acest punct de vedere. Logistica este un alt domeniu care a evoluat mult în pandemie și unde automatizarea este vitală, deoarece timpul și viteza de reacție sunt importante.
Dincolo de necesitate, companiile care efectiv adoptă măsuri de automatizare sunt în general cele medii, care au atât puterea financiară pentru o implementare rapidă, dar și flexibilitatea necesară unei astfel de tranziții. Volumul mare de informații, care vine la pachet cu digitalizarea, împinge însă companiile să se confrunte cu alte provocări, precum volumele mari de date care trebuie procesate și interpretate sau modul în care folosesc aceste informații pentru dezvoltarea afacerii, experimentând cele mai eficiente abordări.
ProductLead, platforma ce vizează automatizarea proceselor de marketing digital, oferă un suport ce implementează conceptul de Creative as a Service şi permite oricărui brand să dezvolte elemente creative eficiente, de 10 ori mai rapid și la costuri de 10 ori mai mici. Serviciul oferă un motor puternic de automatizare și experimentare a proceselor de creație, valorificând datele din website-ul de e-commerce al clientului, conținutul generat de influenceri și activele brandurilor la scară largă.
„Explozia social media și democratizarea producției de conținut, care a dus la un dezechilibru major între conținutul creat de utilizatori comparativ cu cel generat de branduri, forțează companiile să găsească noi modalități pentru a rămâne relevante. Soluțiile noastre ajută la optimizarea activităților creative din cadrul departamentelor de marketing, cu focus pe influencer marketing. Serviciile de automatizare și analizare a datelor pe care le oferim ajută brandurile în identificarea direcțiilor utile pentru a-și dezvolta prezența în online. Companiile din portofoliul nostru au înțeles că pot salva timp prețios pentru a le permite echipelor de marketing să dezvolte campanii și concepte creative, în timp ce folosesc ProductLead pentru a le scala și a obține rezultatele dorite”, mai adaugă Mihai Bocai.
Însă, cu toate schimbările benefice pe care automatizarea le aduce, aceasta este privită de suficienți angajați drept un mijloc prin care multe locuri de munca vor fi înlocuite. În plus, discuția despre viitorul angajaților care îndeplinesc procese repetitive rămâne deschisă și de actualitate. De reţinut este că automatizarea nu va fi nici de data asta despre înlocuirea angajaților, ci despre înlocuirea taskurilor, despre oportunități în materie de specializare profesională, învățare și creșterea productivității și a contribuției la locul de muncă.