Comerțul electronic s-a dezvoltat într-un ritm accelerat în ultimii ani, atrăgând tot mai mulți români cu spirit întreprinzător. Numeroasele oportunități oferite de mediul online au condus la dezvoltarea unei piețe competitive, cu numeroși potențiali clienți și cu posibilități de câștiguri rapide, care au atras mulți antreprenori. Dacă te numeri și tu printre cei care vor să își deschidă o afacere online, dar nu știi de unde să începi, detaliem mai jos câteva idei care te pot ajuta să pui bazele afacerii tale online:
- Cercetează piața și alege produsul potrivit. Analiza pieței necesită destul de mult timp fiind foarte importantă pentru succesul afacerii tale. Orientează-te către o nișă cu cerere, dar asigură-te că nu este foarte competitivă, pentru a nu cheltui mult cu marketingul. Produsul tău trebuie să fie pe placul cumpărătorilor și să fie mai bun ca al concurenței, așa că evidențiază-te printr-un design unic, un cadou oferit clienților sau un preț mai mic.
- Alege cum sa îți vinzi produsele. După alegerea produsului este important să te gândești cum să îl vinzi, fie printr-un magazin online integrat site-ului tău, fie prin platforme Marketplace. Este recomandat să folosești ambele canale de vânzare, fiecare aducând beneficii diferite.
În magazinul online sunt listate doar produsele tale, neavând prea multă concurență și dispunând de flexibilitate și libertate în stabilirea strategiei de vânzare, listare sau promovare.
Pe platformele Marketplace te supui regulilor impuse de aceștia și concurezi cu mulți alți vânzători, dar te bucuri de o piață internațională cu foarte mulți potențiali clienți.
Spre deosebire de magazinul online unde tu trebuie să aduci clienții prin diverse tehnici SEO, platformele Marketplace se ocupă de promovare și de atragerea cumpărătorilor.
O platformă foarte populară în Romania este OLX, care îți oferă propria pagină de comerț electronic și o multitudine de servicii care pot ajuta tinerii întreprinzători să își desfășoare eficient activitățile zilnice. În plus, îți pun la dispoziție o mulțime de articole pline de sfaturi și informații utile dezvoltării afacerii tale online, în conformitate cu prevederile legale.
Este bine să te informezi cât mai mult despre vânzările online, blogurile destinate comerțului electronic fiind foarte utile. De exemplu BigCommerce dezbate în detaliu vânzările online și te poate ajuta să îți construiești afacerea.
- Conformează-te prevederilor legislative în vigoare. După ce ai ales produsul cel mai bun și canalele de vânzare, pune-te la curent cu normele legislative și implementează-le în afacerea ta, pentru a te asigura că activitatea se desfășoară conform legii. Poți apela la ajutorul unui avocat, pentru a economisi timp sau la diverși consultanți care pot trata acest aspect într-un mod profesionist.
- Stabilește-ți strategia de vânzare și partea operațională. Cel mai important în procesul de vânzare este să îți stabilești piața țintă și să definești obiectivele financiare ale companiei. Pentru a porni o afacere profitabilă trebuie avută în vedere marja de profit, la stabilirea obiectivelor sau la alegerea canalelor de vânzare. De asemenea, ai grijă să pui la punct și partea operațională, precum depozitarea, livrarea sau modalitățile de plată.
- Stabilește-ți strategia de marketing. Modalitățile de promovare online sunt foarte variate și depind de piața țintă, canalul de vânzare sau de specificul produsului. Dezvoltă o strategie de marketing originală, gândită în concordanță cu strategia de vânzare, lansează mesaje simple, oneste și cumpărătorii nu vor întârzia să apară. Pentru a reuși să ai cât mai multe vânzări, încearcă să fii original, transmite energie și emoții pozitive și arată profesionalism.
Să începi o afacere în mediul online este simplu dacă ești informat și dacă aloci timp acestui proces. Comerțul electronic îți pune la dispoziție foarte mulți potențiali clienți și numeroase modalități de a te face remarcat. Depinde doar de tine cât de repede îți dezvolți afacerea.