Ultimii doi ani au schimbat cu totul „fața” restaurantelor și modul în care noi interacționăm cu ele, atât din punctul de vedere al satisfacerii necesității primare de a ne hrăni, dar și din acela al actului de socializare.
Iată, mai jos, trei tendințe care vor marca experiența noastră în restaurante pe parcursul lui 2022 și chiar mai departe. Unele dintre ele sunt deja vizibile, altele sunt încă emergente, dar se vor impune încetul cu încetul:
Restaurante specializate (1)
Este tot mai evident că nu ne vom mai întâlni cu meniurile kilometrice cu care eram obișnuiți înainte de această pandemie. Pentru un restaurant este extrem de costisitor să păstreze un stoc de marfă mare și divers, iar acum, costurile sunt un subiect la care toată lumea este atentă. În încercarea de a fi cât mai eficienți și de a controla la virgulă fiecare cheltuială, restaurantele încep să arate tot mai mult ca o firmă de contabilitate, unde procentele devin extrem de importante și pot face diferența între profitabilitate și faliment.
Dar acesta nu este un lucru rău: ne îndreptăm spre o lume a specializării, a lucrului bine
făcut și rafinat. Deja avem localuri care vând exclusiv doar chiftele, doar ciorbă, doar canoli, doar burgeri sau doar paste.
Vezi și Grătar pe gaz sau cu cărbuni? Care sunt avantajele şi dezavantajele
În felul acesta toată lumea are de câștigat: clientul primește preparate foarte bine gândite și executate, iar restaurantul reduce la minim pierderile cauzate de irosirea ingredientelor perisabile.
Digitalizare pe toată linia (2)
Cu toate că este destul de greu de pus semnul egal între digital și ospitalitate, această realitate este deja aici. Bineînțeles, cu toții am dori să avem în continuare ospătari pentru
că modul în care ei interacționează cu clienții nu poate fi egalat de o aplicație digitală, dar
trebuie să admitem că, din păcate ospătarii au devenit o „marfă” extrem de rară.
Vă amintiți criza de personal de până în 2020? Ei bine, acum este mult mai rău! După doi ani de pandemie, când restaurantele au fost mai mult închise decât deschise, ospătarii
au fost nevoiți să își găsească altceva de făcut pentru a se susține financiar. Mulți dintre ei au devenit livratori pentru una dintre puternicele aplicații tip Glovo, Bolt, Takeaway et Comp, unii au trecut în alte domenii fără legătură (construcții, transporturi, servicii diverse etc.), iar alții au plecat în străinătate, dând curs impulsului pe care l-au amânat deja destul.
Vezi și Mănăstirea Plumbuita cel mai vechi aşezământ monahal al Bucureștiului
Prin urmare, vrând-nevrând, instrumentele digitale de comandă vor fi soluția care va ține lucrurile în mișcare.
Vezi ce e dideat.ro
Puțin mai scump (3)
Anul trecut, materia primă pe care o folosesc restaurantele s-a scumpit abrupt.
Creșterile se învârt undeva în jurul valorii de +30% față de prețurile de la începutul lui 2020. Pe lângă asta, din cauza volumului mai mic de consum, costurile de achiziție nu mai pot fi negociate foarte mult, iar toate aceste măriri se reflectă, bineînțeles, în prețul farfuriei.
Fenomenul scăderii consumului, provocat atât restricțiile impuse de autorități, cât și de apetitul redus pentru ieșirile în oraș, produce, la rândul său, o creștere a prețurilor. Asta a făcut ca restaurantele clasice, nevoite să achite aceleași chirii și costuri fixe, se văd nevoite să le împartă la un număr de clienți cu mult mai mic decât înainte de pandemie.
Din păcate, presiunea pe preț i-a făcut pe mulți patroni de restaurante să folosească în
rețete ingrediente mai ieftine, dar asta vine întotdeauna la pachet cu o calitate mai slabă a preparatelor.
Probabil că piața se va autoregla pe măsură ce vom începe să ieșim din nou în oraș. Și în acest an, ca și în 2020 sau 2021, vom trăi un așa-numit „revenge going out”, când, sătui de restricții arbitrare și teamă constantă, vom căuta să petrecem cât mai mult timp în
afara casei, cu prietenii, să socializăm, să ne distrăm.
Treptat, ne vom întoarce la o „nouă normalitate”, însă unele schimbări aduse de pandemie vor rămâne aici pentru totdeauna, să sperăm că spre binele nostru.
Autor: Tiberiu Fueriu, co-fondator dideat
Articolul Trei lucruri la care trebuie să ne așteptăm în 2022 când ieșim la restaurant – Revista_CASOTECA #6 apare prima dată în Casoteca.
Source: Casoteca