„Noi, semnatarii acestei scrisori, respingem orice formă de limbaj ofensator sau jignitor la sala de curs. Dar noi suntem primii care am înțeles că stilul colocvial al domnului profesor Petcu este unul pamfletar la adresa a ceea ce el nu ne dorește să fim sau să devenim: este un demers pedagogic într-un stil ironic împotriva ignoranței, a analfabetismului funcțional, al pericolelor lipsei de cunoaștere și de educație”, susțin peste 200 de actuali și foști studenți ai Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC), într-o scrisoare deschisă de sprijin a cadrului didactic.
Marian Petcu a fost acuzat săptămâna trecută de zeci de studenți că folosește un limbaj nepotrivit la cursuri și că îi face constant proști. „Cu o săptămână înainte de sesiune, la ultimul curs din online, nu aveam camera pornită, îmi era afișată poza de la Google Meet. În poză, purtam un maiou, ceva cu bretele subțiri, în orice caz. A început să spună: «Doamne, când mă uit la pozele unora, și mai ales la pozele unor fete… este aici o domnișoară… te uiți la poza asta și ce vezi!? O poziție orgasmică. Uitați-vă și voi, ce credeți că vrea să transmită ea prin poza asta!? Ce credeți că vrea să obțină?!»”, a scris pe rețele una dintre studentele din anul al II-lea. De aici a pornit o avalanșă de acuzații și 56 de studenți au depus un memoriu la conducerea FJSC ca profesorul să fie sancționat.
În noua scrisoare deschisă adresată conducerii Universității și a FJSC, și Comisiei de Etică, peste 200 de tineri – foști și actuali studenți ai Facultății de Jurnalism – consideră „exagerată reacția celor care îl acuză (n.r. pe prof. univ. dr. Marian Petcu) de un limbaj neadecvat”.
„Poate că stilul de comunicare al domnului profesor trebuie adaptat actualelor generații de studenți. Poate că domnul profesor nu trebuie să le atragă atenția studenților, ca un diriginte, despre cum se îmbracă, ce postează pe rețele sociale, de ce întârzie la ore sau de ce stau pe telefon în timpul orelor de curs. Dar domnul profesor nu trebuie oprit din a aduce în fața studenților săi informațiile și cunoașterea pe care a împărtășit-o nouă și generațiilor de dinaintea noastră”, mai spun semnatarii, care invocă un „linșaj mediatic” la adresa cadrului universitar.
„Linșajul mediatic și procesul public de pe rețele sociale la care asistăm nu fac decât să distrugă reputația unui om și a unui profesor care s-a dedicat formării a generații întregi de profesioniști din jurnalism și comunicare, a unui cadru didactic și a unui cercetător care a ajutat personal și profesional alți oameni tineri care acum sunt la rândul lor profesori universitari, jurnaliști renumiți, oameni de publicitate ș.a.m.d.”
„Este un limbaj părintesc, de dojană, de afecțiune sinceră”
Mai mult, semnatarii, majoritatea absolvenți ai FJSC, povestesc o experiență diferită la clasă și spun că limbajul „neconvențional” al profesorului a funcționat ca metodă didactică: i-a determinat să citească și să studieze mai mult.
„…noi am înțeles că este un limbaj părintesc, de dojană, de afecțiune sinceră care pe cei mai mulți dintre noi ne-a determinat să citim mai mult, să studiem mai atent, să înțelegem mai bine și să nu ne fie teamă să îi adresăm întrebări despre orice neclaritate pe care am avut-o la curs. Nu am fost discriminați sau abuzați niciodată de limbajul de domnului profesor universitar Petcu.”
Din scrisoarea deschisă de susținere a profesorului universitar Marian Petcu:
Aceiași studenți au creat și un grup de Facebook în sprijinul prof. univ. dr. Marian Petcu denumit „Tăntălăii domnului Petcu, alături de profesorul lor”.
Amintim că Marian Petcu, 62 ani, printre cei mai vechi dascăli de la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC) din cadrul Universității din București, este acuzat de mai mulți studenți că îi face constant proști la cursuri și că are tot felul de remarci nepotrivite mediului academic, inclusiv cu privire la vestimentația acestora.
Marian Petcu: „Au fost spuse în glumă, în diverse contexte mai colocviale”
Prof. univ. dr. Marian Petcu a explicat pentru Libertatea că n-a intenționat să jignească studenții, că toate apelativele au fost spuse în glumă, pe un ton părintesc, așa cum afirmă și studenții care-l susțin în această situație.
„A fost o glumă când le-am zis: Există riscul ca la sfârșitul studiilor, să fiți mai proști decât la începutul studiilor. Ce înseamnă prost în context? Ignorant, asta înseamnă. Dar sunt multe minciuni și mistificări și scoase din context acolo (n.r. în scrisoarea deschisă adresată de elevi). Eu n-am făcut niciun student personal prost, să zic tu ești sau tu ești. Au fost spuse în glumă, în diverse contexte mai colocviale. Sunt destul de dezamăgit de cum înțeleg ei relația cu școala, cu facultatea…”, au fost explicațiile acestuia.